Universitair Medisch Centrum Groningen

Hoe bereik je 20.000 mensen?

Opdrachtgever: UMCG

Hoe breng je een missie en visie in korte tijd onder de aandacht van 20000 mensen?

Wat ons betreft vroeg het om een andere aanpak dan vaak gebruikelijk is. Geen boekwerk of epistel, juist origineler en beter zichtbaar. Dus brachten we honderden kleine graphics aan in de openbare ruimte van het UMCG.

Binnen een dag namen meer dan de helft van alle UMCG-medewerkers kennis van de missie en visie. Deze was in z’n geheel op het intranet geplaatst.

Route 2020

Het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft een duidelijke missie en visie, beschreven rondom verschillende thema’s en vooruitkijkend naar het jaar 2020. Zowel van belang voor medewerkers als voor bezoekers. En die hebben niet allemaal 2020 als belangrijkste prioriteit.

Hoe bereik je die dan toch met je boodschap?

Concept

Een missie en visie zijn vaak niet zichtbaar. En als je iets wil laten leven, is zichtbaarheid juist een belangrijk middel. Daarom kozen we er voor de essentiële elementen uit de missie en visie van het UMCG letterlijk naar de mensen toe te brengen onder de noemer “Route 2020”.
We maakten sympathieke en soms prikkelende graphics die de belangrijkste boodschappen uit de missie en visie overbrachten. Die graphics verwezen stuk voor stuk naar belangrijke passages uit het document. Deze passages werden op het intranet verder toegelicht. Graphics en tekst hadden corresponderende hashtagnummers en zo werden de nieuwsgierige UMCG medewerkers uitgenodigd de hele missie en visie tot zich te nemen.

Bereik

De graphics werden op strategische plekken in het UMCG geplaatst en waren gerelateerd aan hun omgeving. Honderden stickers in gangen, liften, trappen, balies, personeelskamers en nog meer plekken. Dus ook patiënten en bezoekers konden zo kennis nemen van belangrijke waarden van het UMCG.

Zoveel mensen, zoveel meningen, iedereen vond er wat van. Vaak enthousiast, soms wat minder. En dat was precies de bedoeling. Want ergens iets van vinden, betekent dat het raakt. Vanwege het succes mochten we direct een volgende ronde graphics ontwikkelen.

Eldery People
Een afbeelding van een vlam met benen. Neem, indien mogelijk, eens wat vaker de trap en verbrandt die calorieën.
Een afbeelding van een cowboy die een stier probeert te temmen. De stier is volledig opgebouwd uit een Marlboro verpakking. Ook dit is één van de graphics die 212 maakt ter verbeelding van de missie en visie van het UMCG.
Een dokter met een hoofd als een gloeilamp.
Mirror
Doormiddel van deze afbeelding van twee jongetjes die een vlieger uit de boom halen verbeelden we een gedeelte van de missie en visie van het UMCG.