Sleutelbewaarders

Sleutelbewaarders

Opdrachtgever: Stichting Oude Groninger Kerken

Waarom zou je toch al die oude Groninger kerken in het landschap behouden? In deze minder religieuze tijd heb je er niets aan. Weg ermee! Of toch niet?

Stichting Oude Groninger Kerken zegt hierover: Van ‘behang’ naar belang. Dus hoe wordt, oneerbiedig gezegd, een oud decorstuk in de vorm van een kerk weer een zinvolle plek in een gemeenschap en vervult het z’n maatschappelijke rol anno nu. Hiervoor bedachten we het Sleutelbewaardersconcept.

Wat is het project Sleutelbewaarders?

Een kerk en een basisschool gaan een structurele samenwerking aan, door de sleutel van de kerk samen te delen. De stichting wil met het project de jonge generatie dorpsbewoners bewust maken van de rol die de kerk speelt in het dorp, en laten nadenken over welke rol de kerk in de toekomst kan spelen. Zo wordt bewustzijn en interesse gewekt bij de kinderen over het erfgoed dat zich al eeuwen in hun midden bevindt.

Het ‘delen’ van de sleutel is een feestelijk moment. Hierbij wordt een certificaat ondertekend door zowel de kerk als de school. De school ontvangt een Sleutelbewaarderskist, met daarin de sleutel van de kerk, het certificaat, het Sleutelbewaardersspel en educatief materiaal.

Een vanzelfsprekende plek voor de leerlingen

De leerlingen spelen op de startdag het Sleutelbewaardersspel. Met een quiz in en rond de kerk kunnen de kinderen het speciale ‘quizkerkje’ openen. Terug in de klas praten ze over wat ze in de kerk hebben gezien, en over de waarde die de kerk voor hen heeft of zou kunnen hebben. 

Na de startdag van het project Sleutelbewaarders wordt de sleutel dus daadwerkelijk gedeeld. Hierdoor ontstaat een basis van vertrouwen tussen de vrijwilligers van de plaatselijke beheerscommissie en de mensen van de school. De kerk wordt een vanzelfsprekende plek voor de schoolkinderen. Beide partijen denken na over wat ze voor elkaar kunnen betekenen, nu én in de toekomst.

Bewaarders van de toekomst

Een school wordt sleutelbewaarder van een kerk. Door middel van een ervaring leer je meer over ‘jouw’ kerk en kun je ontdekken wat dit gebouw voor jou betekent. Met dit in ons achterhoofd bedachten en ontwikkelden we het Sleutelbewaardersspel.

Ieder team krijgt een kerkje dat voorzien is van vier sloten. Deze zitten allen op slot. De opdracht is om een viertal vragen met betrekking tot de kerk te beantwoorden. Draai elke sleutel naar het goede antwoord en als alle vragen goed beantwoord zijn, opent het kerkje zich met daarin een verrassing.

Door middel van de vragen leren de scholieren meer over de kerk waar het spel op dat moment gespeeld wordt. Door middel van het Sleutelbewaardersschap ontwikkelen ze betrokkenheid bij het gebouw dat voorheen ‘behang’ was. En dit is belangrijk; zij zijn immers de toekomstige bewaarders van ons culturele erfgoed.